Welkom op onze website

Heb je een vraag of opmerking voor de vereniging, dan mag je die hier altijd plaatsen.

Welkom op onze website

Berichtdoor Bart » wo apr 27, 2005 13:15

Beste lid of bezoeker

Welkom op de website van Maroni Maaseik. Vanaf nu doen we ook mee op het WWW en we gaan er dan ook alles aan doen om de website zo interessant mogelijk te houden voor jullie. Vergeet dus zeker niet onze website en in het bijzonder de kalender regelmatig te raadplegen om zo geen enkele activiteit te missen. Heb je hulp nodig, een opmerking of wat dan ook, plaats een berichtje op dit forum en we helpen je zo snel en goed mogelijk als we kunnen. Bij de links vind je bovendien ook nog veel interessante websites van andere verenigingen en allerlei informatie over alles wat met onze hobby te maken heeft.

Veel surfplezier
Bart

Re: Welkom op onze website

Berichtdoor le sage » za jan 09, 2010 22:06

Hallo beste vrienden.
mijn naam is john wetzels(alias "le sage") .

ik wens binnenkort terug een aquarium aan te schaffen (begin 2010).
vroeger heb ik 2 biobakken gehad 1 van 100cm een 1 van 80cm lang.
ook een gewoon bak van 80 cm.
de breedte en hoogte ben ik vergeten, het was toen nog met ijzer onderstel.
toen in bree gekocht (bonneputstraat) in de jaren 80'.

Ik zou een bak van 120cm lang willen kopen met meubel en al maar weet ik niet wat de beste zou zijn .
een juwel rio 300 vond ik goed wat afmeting (zeker de diepte)kan 50cm zijn voor meer relief effect te creeren maar van horen zeggen is de verhoudung prijs/kwaliteit beneden de maten.
op de site van aquabilzen staat .....
dus blijft aquatlantis evasion met de maten 120x40x55 of 120x50x70.
Natuurlijk gelijk altijd had ik liever 120x50x60m .
warom 50x60?
diep genoeg om relief te make en niet te hoog om te kunnen zuiver maken tot de bodem.

Nu sta ik voor de dillema .
Wat kunnen jullie mij als raad geven?

mijne bedoelling is een gezelschapsaquarium te maken met
1- 1 labeo bicolor
2- 1 kempvis man
3- 3 kempvis vrouwtje
4- 6 botias macracantha
5- school sumatraantjes (liefste groen)

ik had ook graag wat garnalen er in gehouden maar weet niet als het gaat met deze vissen en welke.

graag advies.

oeps , was vergeten , buiten heb ik ook een kleine vijver met /- 12 vissen .

Mvg , le sage
le sage

Berichtdoor Lambert » ma jan 11, 2010 23:06

Hallo John,

Wat de keuze van je aquarium betreft is het best dat je, indien je voor een plantenbak niet hoger gaat dan 50 cm. Met de br. kan je best niet smaller gaan dan 50 cm indien je de plaats hebt. 45 cm is toch echt het minimum. De lengte is een belangrijk onderwerp wat betreft de gebruikte lampen. In een aquarium van 120 cm kan je geen lampen gebruiken van 120 cm. Die zijn juist iets te lang. De normale maat die dan komt is 90 cm. Dit geeft dan weer te weinig licht aan de zijkanten. De tussenmaat van 110 cm is dan een oplossing maar te duur in aankoop en bijna niet in voorraad in de winkels. Een oplossing hier is eigenlijk dan gebruik maken van de T5-verlichting. Duur in aankoop, maar geven meer licht. Conclusie, een aquarium kopen die steeds groter is dan de courante maten van de verlichting. In uw geval een bak van 125 cm. Je moet toch op een aquarium van 50 cm breed een viertal TL-lampen plaatsen om voldoende licht en een groeirendement voor je planten te krijgen. Misschien eens een tip om in Duitsland te gaan kijken voor je aquarium.

Wat je viskeuze betreft kan ik zeggen dat je met je sumatraantjes toch moet oppassen dat ze je de lange vinnen van je kempvis en eventuele andere vissen gaan afbijten. Hiervoor zijn ze nog al bekend. Er zijn liefhebbers die deze toch samen houden.

De garnalen blijft een probleem omdat Botias en zeker de Botia macracantha een vis is die slakken ruimt en gemakkelijk kan kraken. Ik vermoed dat dit met je garnalen ook zal gebeuren en het een lekkernij zal zijn voor ze.

Grtj,

Lambert

P/s; Sorry voor jet laattijdig reageren op je vraag. Ik was zelf nog niet ingelogd op het forum.
Lambert

Berichtdoor le sage » wo jan 13, 2010 1:21

Beste Lambert
Ik had ook liever een breeder aquarium gehad +45 cm maar de prijzen verhouding zijn buiten proportie als je breeder ga dan 40 cm !.
Wel voor een aquatlantis .
Een juwel was betaalbaar voor de bredte boven 40cm maar ik vond de afwerking lager (aquatop.de) in aken.
Dus Mijn Aquarium is bestelt.(aquabilzen)
ambiance 120 40x55 met t5 (pas verkrijgbaar)en bijpassende meubel.
Afbeelding
omdat ik garnalen wil proberen en de botias tot meer dat 25cm worden ,zal ik de botias weglaten.
ipv een splendens te nemen ,zal het een imbelis worden (kleinere vinnen).

Nu eerste wachten op den bac , dan de eerste maand opstarten , later visbestand als mijn water ok is .
wordt vervolg..... 8)

Mvg , john :D
le sage

Berichtdoor Lambert » do jan 14, 2010 20:10

Hoi John,

Blij te horen dat je een passend aquarium hebt kunnen vinden en bestellen. Zoals je al vermelde best veel geduld hebben bij het inbrengen van je vissen. Hier hangt veel van af of je een probleemloos aquarium kan houden of niet. Zeker in de opstartfase voldoende zuurstofplanten plaatsen (hoornblad - waterpest) Kan je later alsnog vervangen door andere mooie planten.

Laat nog eens iets horen van je als je aquarium ingericht is.

Grtj,

Lambert
Lambert

Berichtdoor le sage » vr dec 03, 2010 12:26

Zo,
mij aquarium is er (Fébruari 2010).
na de verbouwingen is het nu zover.
Ik heb juist de achterwand geplakt en volgende week is de kamer klaar.
De aquarium wordt op zijn plaats gezet en uit eindelijk zal hij in zijn opstartfase komen.

hier al een fototje.

Afbeelding

en van t5 buis

Afbeelding

le sage
le sage

Berichtdoor Chris » za dec 04, 2010 11:12

We gaan dit verder opvolgen, post geregeld eens 'de stand van zaken'.
Chris

Berichtdoor le sage » wo dec 29, 2010 18:11

waar is iedereen???
:?:
groetjes , le sage
le sage

Keer terug naar Algemeen